نورگیر سقف پاساژ
نورگیر سقف پاساژ
اکتبر 17, 2018
سقف حیاط خلوت
آب بندی سقف حیاط خلوت
نوامبر 23, 2018

سقف نورگیر گنبدی

اجرای پوشش سقف نورگیر گنبدی شکل با استفاده از استراکچری فلزی به وسیله ی آهن نورد شده انجام می پذیرد. این پوشش را با استفاده از ورق های پلی کربنات پیاده سازی می کنند. این سقف ها، کاربران را یاد هنر معماری اسلامی ایرانی می اندازد که معرف جلوه گاه تاریخ با تمدن ایران می باشد.

نحوه اجرا سقف نورگیر گنبدی

بخش های فلزی مربوط به اسکلت و فریم سقف ابتدا باید توسط متخصصین اندازه گیری شود و برای اجرا باید زاویه ی قوس گنبد به صورت دقیق محاسبه شود. اسکلت این سقف ها باید به گونه ای طراحی شوند تا در برابر آسیب های احتمالی و شرایط جوی مانند برف و باران از خود مقاومت بالایی نشان دهند.

بهتر است در این سقف ها از ورق پلی کربنات به جای شیشه استفاده کرد. مقاومت ورق پلی کربنات بسیار بالا می باشد و عایق مناسب صوت و حرارت هستند. دلیل مهم استفاده از ورق های پلی کربنات در سقف های نورگیر گنبدی، یکپارچگی نمای سقف می باشد.

ورق های پلی کربنات که در سقف نورگیر استفاده می شوند در دریافت نور زیبای خورشید بسیار موثر هستند. ورق های پلی کربنات برای اجرای این پوشش باید با ظرافت خاصی برش داده شوند. دلیل برش با  ظرافت خاص، آن می باشد که ورق ها به صورت منظم در فریم های فلزی قرار بگیرند.

ویژگی بارز این ورق ها، آن است که از انعطاف بالایی برخوردار هستند به طوریکه با فشار دست کج می شوند. تنوع زیاد این ورق ها باعث شده تا از آن ها در بخش قوسی گنبد سقف نورگیر استفاده کنند.

از طرفی زمانی که ضخامت ورق های پلی کربنات افزایش پیدا می کند در برابر تنش های فیزیکی مقاومت بالایی از خود نشان می دهند به طوری که در ضخامت های بالا ، خاصیت ضد گلوله به خود می گیرند. این خاصیت سبب می شود که از ورق های پلی کربنات در مکان هایی که نیاز به امنیت بالایی دارند ( مانند طلا فروشی ها ، جواهر فروشی ها ، سالن های کنفرانس خاص و . . . ) استفاده شود.

این نوع پوشش سقف نورگیر از ابتدا مورد محبوبیت مردم قرار داشتند. استفاده از ورق های پلی کربنات در اجرای این سقف ها باعث شده تا شکل های متنوعی از این سقف ها در مراکز اداری، مسکونی و غیره مورد استفاده قرار گیرد. آب بندی این سقف ها با استفاده از زهوار های مخصوص به طور اساسی انجام می گیرد و باعث جلوگیری گرد و خاک و انواع حشرات به فضای زیرین سقف می شود.

سقف نورگیر گنبدی با استفاده از سه نوع متریال اجرا می شود:

 

  1. فریم آهنی: برای طراحی مقاطع بنا ابتدا خم می شود و در این مرحله جوشکاری آغاز می شود. سطح خارجی این فریم ها قابلیت رنگ پذیری مناسبی دارند. رنگی که بسیار رایج شده است، رنگ مشکی می باشد.
  2. نحوه ی ساخت فریم استیل مانند آهنی می باشد و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نمی باشد و ساخت آن بسیار مشکل است.
  3. هزینه ی ساخت این فریم نسبت به فریم اهنی و استیل بسیار بالا می باشد. استحکام بالایی دارد و در اشکال مختلف ساخته می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان